کانادا کشوری پهناور و توسعه یافته واقع در آمریکای شمالی است که بخش زیادی از جمعیت آن را افراد مهاجر تشکیل می دهند. این کشور به دنبال جذب افراد متخصص و ماهر؛ هر ساله برنامه های متعددی را برای تسهیل ورود این افراد تنظیم می کند.

کانادا اکسپرس انتری یکی از برنامه مهاجرتی است که شرایط افراد تحت ضوابطی محاسبه و امتیاز بندی می شود. در این سیستم امتیاز مهاجرت به کانادا تحت عواملی از جمله سن، تحصیلات، مهارت های زبانی، وضعیت تاهل، تجربه کاری و… بررسی می شود.

در صورت کسب امتیاز مورد نیاز برای اکسپرس اینتری ممنوعیتی برای ورود این افراد وجود نداشته و ویزای کانادا به صورت مستقیم صادر خواهد شد. برنامه اکسپرس اینتری یکی از معدود روش های مهاجرت سریع به کانادا محسوب می شود.

هدف از تدوین این برنامه جبران کمبود نیروی متخصص در بخش های مختلف این کشور است. امتیاز بندی اکسپرس اینتری کانادا شامل دو مرحله مختلف است که بایستی در هر دو مرحله حداقل امتیاز مورد نظر کسب شود. در ادامه این مطلب علاوه بر بررسی مراحل امتیاز مهاجرت به کانادا، به نحوه ارسال درخواست برای شرکت در سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری کانادا نیز اشاره خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

کانادا اکسپرس انتری

برنامه اکسپرس اینتری کانادا روشی کاربردی برای ورود به خاک این کشور و دریافت اقامت دائم آن است. به طور کلی امتیاز مهاجرت به کانادا در این سیستم از طریق دو مرحله برای افراد مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. افراد پس از بررسی شرایط در یکی از سه دسته بندی های NOC، برنامه نیروی کار متخصص فدرال، تجربه کانادایی و برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا قرار خواهند گرفت.

امتیاز مهاجرت به کانادا در مرحله نخست شامل بررسی 6 فاکتور در مدارک متقاضی است. در دومین مرحله نیز از سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری کانادا نیز معیارهای فردی و تجربی متقاضیان در 4 بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

امتیاز بندی اکسپرس اینتری کانادا

مرحله اول

برای کسب امتیاز مهاجرت به کانادا لازم است تا در طی مرحله اول حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز کلی را به دست آورید. در این بخش؛ میزان تحصیلات 25 امتیاز، دانش زبانی 28 امتیاز، تجارب کاری 15 امتیاز، سن 12 امتیاز، پیشنهاد کاری کانادا 10 امتیاز و انطباق پذیری 10 امتیاز دارد.

در صورت عدم تطابق با معیار حداقلی نمرات مرحله اول، متقاضی مشمول امتیازبندی مرحله دوم نخواهد شد. در جداول زیر به جزئیات امتیازدهی در هر بخش اشاره خواهد شد.

تحصیلات

تحصیلات افراد یکی از معیارهای تاثیرگذار در سیستم امتیاز مهاجرت به کانادا است. حداکثر میزان امتیاز مورد نظر برای اکسپرس اینتری متعلق به مدرک دکتری یا گذراندن معادل آن در کانادا است. حداقل امتیاز آن نیز مربوط به دوره دیپلم است.

میزان تحصیلات متقاضی امتیاز اکسپرس اینتری
دیپلم دبیرستان 5
فوق دیپلم ( یا معادل دوره یک ساله در کانادا) 15
فوق دیپلم (یا معادل دوره دو ساله در کانادا) 19
لیسانس (یا معادل دوره سه ساله در کانادا) 21
فوق لیسانس ( مدارک تخصصی تحت تاییدیه سازمان مقررات استانی) 23
دکتری 25

سن فرد

از دیگر فاکتورهای موثر در برنامه اسکیل ورکر کانادا ، حداقل یا حداکثر سن افراد است. بر اساس قوانین برنامه مهاجرتی کانادا اکسپرس انتری، 18 سال حداقل سن برای کسب امتیاز در این سیستم است. افراد زیر 18 سال نیز مشمول امتیازدهی در این بخش نمی شوند.

سن متقاضی امتیاز اکسپرس اینتری
18 الی 35 سال 12
36 سال 11
37 سال 10
38 سال 9
39 سال 8
40 سال 7
41 سال 6
42 سال 5
43 سال 4
44 سال 3
45 سال 2
46 سال 1
47 سال و بالاتر 0

مهارت زبانی

دانش زبانی انگلیسی یا فرانسه افراد از فاکتورهای تعیین کننده برای امتیاز مهاجرت به کانادا محسوب می شود. در ذیل به تشریح امتیازبندی در این مورد پرداخته ایم.

سطح مهارت زبانی مجموع امتیازات در هر 4 اسکیل
پایین تر از CLB7 0
CLB7 16
CLB8 20
CLB9 24

تجربه کاری

این بخش بسته به میزان مهارت افراد در طی10 سال گذشته محاسبه می شود. تجربه کاری می بایست به صورت تمام وقت در طول هفته بوده و به ازای ساعات فعالیت خود دستمزدی دریافت کرده باشید. همچنین لازم است مهارت متقاضی جز یکی از دسته بندی های امتیاز مهاجرت به کانادا محسوب شود.

در صورت دارا بودن پیشنهاد کاری از یکی از شرکت های متعبر کانادایی نیز، 10 امتیاز اضافی به فرد متقاضی تعلق خواهد گرفت.

تجربه کاری امتیاز اکسپرس اینتری
1 سال 9
2 الی 3 سال 11
4 الی 5 سال 13
6 سال و بالاتر 15

تطبیق پذیری

در جدول ذیل عوامل انتطباق پذیری فرد متقاضی به همراه امتیازات آن در سیستم کانادا اکسپرس انتری ذکر شده است:

عوامل تطبیق پذیری امتیاز اکسپرس اینتری
تحصیلات قبلی فرد در کانادا 5
تحصیلات قبلی همسر در کانادا 5
تجربه کاری فرد در کانادا 10
تجربه کاری همسر در کانادا 10
دانش زبانی همسر CLB4 یا بالاتر از آن 5
شهروندی اقوام درجه یک 5

ادامه مطلب را در روزهای آینده در همین صفحه دنبال کنید.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments