توقف برگزاری آزمون شهروندی کانادا به علت محدودیت های کرونایی

6 ماه بعد از آزمون سیتیزن شیپی به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مهاجران از طولانی شدن صف انتظار شرکت در آزمون نگران هستند و می گویند معلوم نیست اخذ شهروندی کانادا برای آنها قرار است تا چه مدت طول بکشد. پیش از پاندمی کل پروسه شهروندی به طور میانگین 12 ماه طول می کشید، اما حالا متقاضیان می گویند هیچ کس نمی داند برگزاری آزمون های حضوری در چه زمانی مجددا از سرگرفته می شود. این متقاضیان خواستار برگزاری آزمون به صورت اینترنتی، یا به صورت حضوری با رعایت فاصله گذاری هستند.

میران آبنزا یک مهاجر اهل فیلیپین است که در سال 2009 وارد کانادا شد و 6 سال بعد همسر و دو دخترش به او ملحق شدند. آغاز پاندمی همزمان بود با آغاز پروسه اخذ شهروندی کانادا برای این خانواده. او که از بی اطلاعی از برنامه دولت برای این آزمون و نبود یک مرجع پاسخگو خسته شده می گوید دولت باید با رعایت دستورات بهداشتی برگزاری آزمون ها را شروع کند. وقتی مدارس بازگشایی شده اند، چرا آزمون سیتیزن شیپ برگزار نشود؟ او می گوید گرفتن شهروندی کانادا رویای خانواده او بوده و سال ها منتظر این لحظه بوده اند. اما حالا نمی دانند چه مدت دیگر باید برای رسیدن به رویایشان منتظر بمانند.

طبق اعلام وبسایت اداره مهاجرت، از 14 مارچ امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همه آزمون ها و مراسم های مربوط به سیتیزن شیپی لغو شد و تنها مراسم ادای سوگند پس از مدتی، به صورت مجازی به کار خود ادامه داد. اداره مهاجرت اعلام کرد به دنبال راه های جایگزین برای آزمون سیتیزن شیپی است اما زمان مشخصی را اعلام نکرد. بئاتریس فنلون، سخنگوی دپارتمان مهاجرت گفت: این دپارتمان در حال بررسی گزینه های مختلف از جمله برگزاری آزمون های سیتیزن شیپی به صورت آنلاین و مجازی است. اما از آنجا که با اخذ شهروندی کانادا، افراد پاسپورت کانادا را دریافت کرده و حق رای پیدا می کنند؛ آزمون و مصاحبه از مراحل مهم سیتیزن شیپی محسوب می شود.

بیسل مصری پناهجویی است که از جنگ داخلی کشورش سوریه، ابتدا به ترکیه گریخت و سپس به کانادا پناهنده شد. او نیز در شرف دریافت شهروندی کانادا بود که پاندمی همه چیز را متوقف کرد. مصری می گوید مدت ها است وضعیت پرونده اش در وبسایت تغییری نکرده و همچنان در دست بررسی عنوان می شود. او معتقد است منشا نگرانی افرادی مانند او عدم اطلاع رسانی اداره مهاجرت است. مصری می گوید: مدام در حال فکر کردن به وضعیت پرونده، پاسپورت، شهروندی، خانواده و خیلی چیزهای دیگر مرتبط با آن هستیم. مصری معتقد است حالا که مراسم ادای سوگند به صورت آنلاین برگزار می شود قطعا اداره مهاجرت می تواند چنین ساز و کاری را درباره آزمون نیز اجرا کند. طبق آمار اداره مهاجرت، از آغاز پاندمی تا کنون حدود 7000 مراسم ادای سوگند برگزار شده که طی آن بیش از 17 هزار و 500 نفر موفق به اخذ شهروندی کانادا شده اند. این اداره هم اکنون در نظر دارد با افزایش تعداد مراسم ادای سوگند، هر هفته پروسه سیتیزن شیپی 2000 نفر را تکمیل کند. در سال 2019، به طور میانگین هر هفته 4 هزار و 738 نفر با حضور در این مراسم، به عنوان شهروندان جدید کانادا پذیرفته می شدند.

زول سولمن، وکیل مهاجرت در ونکوور، می گوید هرچند برگزاری آزمون حضوری امکان پذیر است، اما تضمین ایمنی و سلامت برگزارکنندگان آزمون، کار را دشوار می کند. از آن دشوارتر برگزاری آزمون آنلاین است، زیرا لازمه آن طراحی مکانیسمی است که بتوان از طریق آن ضمن احراز هویت شرکت کنندگان، اطمینان حاصل کرد خود شرکت کننده به سوالات پاسخ می دهد.

سولمن برخلاف افرادی که می گویند وقتی مدارس و دانشگاه ها می توانند کار خود را به صورت آنلاین ادامه بدهند، آنلاین شدن آزمون اداره مهاجرت نیز ممکن است، معتقد است این مساله در مورد آزمون سیتیزن شیپی چالش های خاص خود را دارد و به سادگی میسر نیست. سولمن می گوید از آنجا که آزمون سیتیزن شیپی به حقوق شهروندی می انجامد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، برگزاری آنلاین این آزمون احتمال  تقلب در آن را بالا می برد.

جولی توب وکیل مهاجرت در اتاوا نیز معتقد است با اینکه تکنولوژی امکان برگزاری آزمون را به صورت آنلاین فراهم آورده، اما اداره مهاجرت باید پیش از آن اقدامات لازم را در جهت اطمینان از امنیت و انسجام آزمون انجام دهد. توب می گوید بخش عمده ای از کندی روند بررسی پرونده متقاضیان به دلیل دورکاری کارکنان اداره مهاجرت است که بسیاری از مهاجران را خسته و ناامید کرده است.

اولگا لنشنکو، مهاجر اهل اوکراین که قرار بود اواخر مارچ در آزمون سیتیزن شیپی شرکت کند، می گوید: هرچند شرایط پیش آمده به دلیل بحران کرونا قابل درک است اما منصفانه نیست که درباره برگزاری این آزمون هیچ اقدامی صورت نگیرد. او می گوید اکنون 6 ماه است که هیچ خبر تازه ای درباره پروسه شهروندی خود دریافت نکرده و گویی در برزخ رها شده است. اولگا می گوید مدت ها منتظر این روز بوده اما با این وقفه طولانی مدت همه اشتیاق خود را برای آن از دست داده است.

 برگرفته از وب سایت اداره مهاجرت کانادا به نقل از

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments