اگر ساکن کانادا یا خارج از آن هستید و می خواهید تحصیلات خود را در کانادا ادامه بدهید، در ادامه به شما می‌گوییم که کدام رشته ‌های تحصیلی در کانادا بیشترین درآمد را برای فارغ‌ التحصیلان دارد.
طبق گزارش اشتغال شورای دانشگاه‌ های انتاریو در ژانویه‌ ۲۰۱۸، ۹۴ درصد از کسانی که سال ۲۰۱۴ درس خود را در دانشگاه ‌های کانادا تمام کرده ‌اند، حداکثر ظرف دو سال موفق شده اند کار پیدا کنند.
برای افراد غیرکانادایی، یکی از رایج‌ ترین راه‌ های دریافت اقامت دائم و شهروندی، تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور است. در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه ‌های کانادا مشغول تحصیل هستند.
طبق یک گزارش درباره اشتغال فارغ ‌التحصیلان کانادا از سوی University Works و سازمان آمار این کشور، فارغ ‌التحصیلان دانشگاه‌ ها در انتاریو سال 2015، طی یک بازه‌‌ زمانی ۴۰ ساله، بطور میانگین ۱ / ۱ میلیون دلار بیشتر از فارغ ‌التحصیلان سایر موسسات آموزش عالی و ۴۵ / ۱ میلیون دلار بیشتر از فارغ‌التحصیلان دبیرستانی درآمد داشته‌ اند. نکته جالب این است که متوسط درآمد فارغ ‌التحصیلانی که مهاجر بوده ‌اند و در انتاریو درس خوانده ‌اند از مهاجرانی که در سایر استان ‌ها درس خوانده ‌اند بیشتر بوده است.
این مطلب كه در هافینگتون پست منتشر شده، ۱۰ مدرک برتر لیسانس از نظر بالا بودن میانگین حقوق ‌های پرداختی و با در نظر گرفتن آخرین هزینه‌ های شهریه در سه دانشگاه برتر کانادا را رتبه ‌بندی کرده است، تا دانشجویان تصور بهتری از وضعیت سوددهی سرمایه‌گذاری‌ خود در زمینه تحصیلات‌ پیدا کنند.

1. بیزینس یا علوم مدیریتی

• میانگین درآمد در سال گذشته: ۱۱۰,۰۰۰ دلار تا ۱۱۵,۰۰۰ دلار
• شهریه‌ی سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۶,۵۹۰ دلار
• شهریه‌ی سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۵,۱۸۹ دلار
• شهریه‌ی سال اول دانشگاه مک‌گیل (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۷,۴۰۲ دلار
طبق گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان آمار کانادا، مدرک دانشگاهی بیزینس بطور میانگین، بیشترین درآمد را برای زنان به همراه دارد.
این رشته بیشتر از آنکه به بازرگانی مرتبط باشد، با ریاضیات مرتبط است و موضوعاتی همچون نظریه‌ ها و مدل ‌های آماری و برنامه ‌نویسی و نحوه‌ کاربرد آن‌ ها را در طیف گسترده ‌ای از مسائل کسب ‌و کار، به دانشجویان می ‌آموزد. شغل‌های بالقوه برای فارغ ‌التحصیلان این رشته شامل خدمات اداری، بودجه و تحلیل‌ های مدیریتی و مدیریت‌ بازاریابی است.

2. مهندسی شیمی یا نفت (Petroleum or Chemical Engineering)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۱۰۴,۰۰۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۹ – ۲۰۱۸‌) : ۱۵,۷۶۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۶,۰۵۴ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه مک‌گیل (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) :‌ ۷,۴۰۲ دلار
مهندسان شیمی و نفت بعد از پایان دوره تحصیلی خود، می ‌توانند در شرکت ‌های انرژی، موسسات تحقیقاتی و دولتی استخدام شوند. دانشجویان مهندسی شیمی در سال اول و دوم تحصیلات خود همان درس‌های ریاضی و علوم دانشجویان سایر رشته‌ های مهندسی را پشت سر می ‌گذارند.
سپس مکانیک سیالات، انتقال جرم و حرارت و مدلسازی فرایند را می آموزند تا عملکردهایی طراحی کنند که مواد خام را به محصولات خاصی برای صنایع مختلف مانند نفت و گاز، داروسازی یا انرژی، تبدیل کنند.

3. امور مالی( Finance)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۱۰۳,۳۷۶ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : 6590 دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : 5189 دلار
شهریه سال اول دانشگاه مک‌ گیل (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : 7402 دلار
دانشجوهایی که می‌ خواهند در حوزه‌ امور مالی متخصص شوند، پس از دو سال گذراندن دوره ‌های پایه‌ کسب‌ و کار، یاد خواهند گرفت که چگونه جنبه ‌های مالی بیزینس ‌ها، بانک ‌ها و سایر سازمان ‌ها را برنامه‌ ریزی، مدیریت و تحلیل کنند.
آن‌ها پس از فارغ ‌التحصیل شدن، واجد شرایط خواهند بود که در نقش ‌های مالی مختلف، از جمله تحلیل‌ گر اوراق قرضه، تحلیل‌ گر مطالعات بازار، مدیر بانک، کارگزار وام مسکن، یا مدیر سبد سهام، مشغول به کار شوند.

4. داروسازی (Pharmacy)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۱۰۲,۳۹۸ دلار
شهریه سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۶,۵۹۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۱۶,۱۱۲ دلار
مدرک لیسانس داروسازی تنها نقطه‌ شروع تحصیلات شما به عنوان یک داروساز است، اما در آخر دوره تحصیلی‌، نتیجه‌ بسیار خوبی عایدتان خواهد شد.
بعد از دریافت مدرک، شما باید در آزمون انجمن امتحانات داروسازی کانادا نیز شرکت کرده و یک دوره‌ کارآموزی را پشت سر بگذارید، تا در شورای استان خود به عنوان داروساز رسمی شناخته شوید.
دولت کانادا پیش‌بینی کرده است که کشور، دست‌ کم تا سال ۲۰۲۴ با کمبود داروساز مواجه خواهد بود، بنابراین طبق این پیش ‌بینی فرصت ‌های اشتغال در این رشته بالاست.

5. علوم زمین ‌شناسی( Geosciences)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۱۰۰,۰۰۶ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۶,۵۹۰ دلار
شهریه‌ی سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : 5189 دلار
شهریه‌ی سال اول دانشگاه مک‌گیل (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : 7402 دلار
لیسانس علوم زمین ‌شناسی می‌ تواند در اکتشاف معادن و نفت خام کار کند، مشاوره‌ زیست‌ محیطی بدهد و یا پروژه ‌های شهری انجام دهد.
این مهارت ‌ها در صنعت معدن‌ کاری کانادا که اخیرا به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه دچار رکود شده است، از ارزش بالایی برخوردار است. با وجود این، بر اساس گزارش سیستم پیش‌بینی ‌های شغلی کانادا (COPS)، انتظار می ‌رود این بخش به دلیل افزایش اکتشافات، در سال ‌های آینده توسعه پیدا کند.

6. مهندسی نرم‌افزار( Software Engineering)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۹۰,۰۰۱ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۹ – ۲۰۱۸) : ۱۵,۷۶۰ دلار (CE)
شهریه‌ سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۶,۰۵۴ دلار (SE)
شهریه‌ سال اول دانشگاه مک ‌گیل (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۷,۴۰۲ دلار (CE)
سیستم پیش‌ بینی ‌های شغلی کانادا (COPS)، بیان می کند که تعداد مهندسان کامپیوتر مورد نیاز،‌ در نتیجه‌ سرمایه‌گذاری ‌های سنگین بیزینس در بخش فناوری، طی چند سال آینده افزایش پیدا می کند.
مهندس نرم ‌افزار با ساخت و نگهداری سیستم ‌های نرم‌ افزاری سر و کار دارد. تمرکز فارغ ‌التحصیلان علوم کامپیوتر بر داده، تغییر شکل داده و الگوریتم ‌ها است.
مهندسان کامپیوتر به طراحی، ساخت و راه‌اندازی سیستم ‌های کامپیوتری می ‌پردازند. همه این مدارک بسیار عموماً درآمدهای بالایی دارند. در پنج سال گذشته، تعداد افراد فعال در مهندسی نرم ‌افزار کانادا، تقریبا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

7. مدیریت بیزینس( Business Administration)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۸۵,۵۰۸ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۶,۵۹۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۵,۱۸۹ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه مک ‌گیل (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۷,۴۰۲ دلار (BCom)
فرصت ‌های شغلی بسیار در دسترس کسانی که دارای مدرک لیسانس مدیریت بیزینس هستند، قرار دارد. دستمزد آن‌ ها می ‌تواند بسته به موقعیت‌ شغلی، بسیار متفاوت باشد. مدیریت خدمات بیزینس طیفی از شرکت ‌ها را از جمله در حوزه‌ های حقوقی، حقوق و دستمزد و تحقیقات بازار، در بر می‌گیرد.
حسابداری یکی از حوزه ‌های مدیریت بیزینس است که همچنان حرفه‌ پرطرفداری برای بسیاری از دانشجویان است. با وجود این، بر اساس سیستم پیش ‌بینی ‌های شغلی کانادا (COPS) از سرویس کانادا، این بازار کار تا سال ۲۰۲۴ فرصت ‌های شغلی کافی برای پذیرفتن فارغ ‌التحصیلان خواهد داشت.

8. مهندسی تخصصی(Specialized Engineering)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۸۵,۰۰۹ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۹ – ۲۰۱۸) : ۱۵,۷۶۰ دلار
شهریه‌ی سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۶,۰۵۴ دلار
شهریه‌ی سال اول دانشگاه مک‌گیل (۲۰۱۸ – ۲۰۱۷) : ۷,۴۰۲ دلار
مهندسان تخصصی در حوزه‌ هایی همچون کشاورزی، نساجی و بیومدیکال مشغول به فعالیت هستند، اما کار آن ‌ها از نوع همان فعالیت ‌هایی است که مهندسان غالبا در زمینه‌ هایی مانند مدیریت فرآیندها، ساخت تجهیزات و نظارت بر نصب آن ‌ها، انجام می ‌دهند.
پیش‌بینی می ‌شود که میانگین حقوق شاغلان در این بخش افزایش پیدا کند، اما به یاد داشته باشید که حقوق ‌ها در میان رشته ‌های مختلف این بخش، می ‌تواند تفاوت ‌های قابل توجهی داشته باشد.

9. پرستاری (Nursing)

میانگین درآمد در سال ۲۰۱۷: ۸۴,۵۱۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۸-۲۰۱۷) : ۸,۸۴۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸-۲۰۱۷) : ۸,۳۰۳ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه مک ‌گیل (۲۰۱۸- ۲۰۱۷) : ۷,۴۰۲ دلار
سطح مسئولیت پرستاران متخصص از پزشکان پایین‌ تر است، اما می ‌تواند از پرستاران رسمی و معمولی، اختیارات بیشتری داشته باشند.
یک پرستار متخصص، به مدرک لیسانس پرستاری نیاز دارد و یک دوره‌ کارورزی اضافه را نیز بعد از آن، باید پشت سر بگذارد. از سوی دیگر، شما می‌ توانید فوق ‌‌لیسانس پرستاری نیز بگیرید ولی در هر دو حالت، به چندین سال تجربه‌ کاری به عنوان یک پرستار رسمی نیاز خواهید داشت.
پیش‌بینی ‌ها حاکی از آن است که بازار مشاغل مرتبط با خدمات بهداشتی و درمانی با ثبات باقی خواهد ماند،‌ به ویژه آنکه جمعیت کانادا در حال پیر شدن است.

10. مهندسی عمران( Civil Engineering)

میانگین حقوق به دلار سال ۲۰۱۷: ۸۰,۰۸۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه تورنتو (۲۰۱۹-۲۰۱۸) : ۱۵,۷۶۰ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه بریتیش‌ کلمبیا (۲۰۱۸-۲۰۱۷) : ۶,۰۵۴ دلار
شهریه‌ سال اول دانشگاه مک ‌گیل (۲۰۱۸-۲۰۱۷) : ۷,۴۰۲ دلار
برآوردها حاکی از آن است که رشد اقتصادی کانادا در طی چند سال آینده باعث رونق سرمایه‌ گذاری در پروژه ‌های ساختمانی می شود که می‌تواند به رشد اشتغال در این بخش بینجامد.
مهندسان عمران در چندین مرحله از پروژه‌ های ساختمانی، از طراحی تا ساخت و ساز، مشارکت دارند و می ‌توانند در طیف متنوعی از پروژه ‌های زیرساختی، همچون جاده‌، پل‌، برج‌، ساختمان‌ و سیستم‌ تامین آب، به فعالیت بپردازند.

 برگرفته از وب سایت اداره مهاجرت کانادا به نقل از

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments