نیاز کانادا به تسریع  پذیرش مهاجران کانادا پس از رکود دوران کرونا

پاندمی از جهات مختلفی بر اقتصاد کانادا تاثیر گذاشت: میلیون ها نفر بیکار شدند، هزاران کارخانه تعطیل شد و دولت بیش از 250 میلیارد دلار صرف برنامه های حمایتی کرد. اما تاثیر عمیق و نهفته پاندمی بر اقتصاد کانادا که در بلندمدت مشخص خواهد شد تاثیر آن بر مهاجرت است. توانایی کانادا در جذب مهاجر همواره یکی از نقاط قوت این کشور بوده که علاوه بر تقویت بافت اجتماعی کشور، و جبران نرخ پایین تولد و جمعیت سالخورده، به بهبود اقتصاد نیز کمک کرده است.

مهاجران با خود مهارت ها و ایده های جدید، و انرژی و انگیزه، می آورند. شرکت های جدید راه اندازی می کنند، خانه می خرند و مالیات پرداخت میکنند؛ در حالی که وزیر مهاجرت کانادا یک ماه قبل از پاندمی در سخنانی گفت آینده کشور با مهاجرت گره خورده است، کانادا برای مقابله با پاندمی درهای خود را به طور موقت به روی مهاجران و مسافران بین المللی بست.

در ماه آوریل در کانادا تنها 4140 نفر اقامت دائم کانادا را دریافت کردند که نسبت به آوریل سال گذشته 85 درصد کاهش داشت. هرچند این تعداد در ماه می به 11 هزار نفر و در ژوئن به 19 هزار و 200 نفر افزایش یافت، اما شواهد حاکی از آن است که در سال 2020، تعداد دریافت کنندگان اقامت دائم کانادا 170 هزار نفر کمتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود.

با افت چشمگیر مهاجرت، کانادا امسال کمترین نرخ رشد جمعیت را از سال 2015 تاکنون تجربه می کند که آثار گوناگونی از جمله کاهش نیروی کار و ساخت و ساز واحدهای مسکونی را در پی دارد. در حال حاضر کانادا سومین مقصد دانشجویان بین المللی است. این دانشجویان در سال 2019، 22 میلیارد دلار به اقتصاد کشور تزریق کردند- مبلغی که با آن می تواند 170 هزار شغل ایجاد کرد؛ اما خبر خوب اینکه با وجود پاندمی، اداره مهاجرت روند بررسی پرونده ها را البته با سرعت کمتر به دلیل رعایت فاصله گذاری و سایر محدودیت ها، پیگیری میکند. همچنین آقای مندیچینو، وزیر مهاجرت، نیز برخی موانع در مسیر اقامت دائم مهاجران را از میان برداشته است. از جمله اینکه برای پناهجویانی که در مشاغل ضروری و خط مقدم مقابله با کرونا فعالیت دارند امکان درخواست اقامت دائم را فراهم آورد.

او همچنین به افرادی که با ویزای توریستی در کشور حضور داشتند اجازه داد بدون نیاز به ترک کانادا برای دریافت ویزای کار اقدام کنند. هدف وزیر از این طرح، جبران کمبود نیروی کار برای کارفرمایان پس از تعطیلی های ناشی از پاندمی بود؛ هرچند این اقدامات خوشحال کننده است، اما کاهش چشمگیر مهاجران را جبران نمی کند و در صورت ادامه پاندمی و محدودیت ها، کانادا از هدف خود برای جلب یک میلیون مهاجر بین سال های 2020 تا 2022 به طور کلی باز می ماند.

اما برای پر کردن این شکاف چه باید کرد؟

آنا تریاندافیلیدو، رئیس بخش تحقیقات مهاجرت دانشگاه رایرسون، معتقد است می توان با صدور ویزای الکترونیکی و ارائه سین نامبرهای دیجیتال موقت برای کسانی که پیش از پاندمی پیشنهاد شغلی دریافت کرده و به دلیل پاندمی نتوانستند پروسه مهاجرت خود را تکمیل کنند، امکان دور کاری آنها از کشور خود برای کارفرمای کانادایی را فراهم کرد؛ به علاوه لازم است مهاجرت به عنوان ستون برنامه احیای اقتصادی کشور پس از پاندمی در نظر گرفته شود. قرار است دولت فدرال برنامه مهاجرت چند سال آینده کانادا را در ماه نوامبر مطرح کند. لازم است در این برنامه کاهش تعداد مهاجران در سال 2020 با افزایش آن در سال های آینده جبران شده و جذب مهاجر از طریق برنامه های غیر سرمایه گذاری مانند برنامه اکسپرس اینتری، و برنامه های استانی در اولویت قرار گیرد.

فراموش نکنیم ویروس کرونا بر عوامل جمعیت شناسی که باعث نیاز کانادا به مهاجر میشود، تاثیری نداشته است. به علاوه، نظرسنجی ها نشان می دهد مردم کانادا معتقدند تازه واردین به کانادا نه  تنها به اقتصاد کشور آسیب نمی زنند، بلکه در طولانی مدت باعث رونق اقتصادی کشور نیز می شوند. بنابراین هرچه سریع تر سیستم جذب مهاجر کانادا به حالت عادی بازگردد به نفع کشور است.

 برگرفته از وب سایت اداره مهاجرت کانادا به نقل از

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments